Afdrukken
PDF

Oppassen met drinken van melk

Oppassen met drinken van melk

We moeten oppassen met het drinken van een grote hoeveelheid melk. Dat is de boodschap van Amerikaanse voedingswetenschapper Walter Willett. Volgens hem zitten er meer nadelen dan voordelen aan het drinken van melk. Uit onderzoek blijkt dat melk zelfs de kans op kanker verhoogt.
Iedereen kent de slogan 'melk is goed voor elk' wel. Het voedingscentrum raadt dan ook aan om twee tot drie glazen per dag te drinken. Voedingswetenschapper Willet waarschuwt de fanatieke melkdrinkers nu juist om flink te minderen.


Willet onderzocht 200.000 mensen op hun voeding en de gevolgen voor hun gezondheid. Daaruit bleek in eerste instantie dat mensen die een flinke hoeveelheid melk drinken, helemaal geen sterkere botten hebben dan mensen die minder drinken. Daarnaast is het mogelijk dat melk de kans op verschillende vormen van kanker verhoogt.
Zo zou melk de groei van het lichaam wel stimuleren, maar hebben lange mensen juist weer een grotere kans op borsten eierstokkanker. Ook zouden mensen die veel melk drinken eerder te kampen krijgen met prostaatkanker. „Er zijn ook positieve effecten. De kans op darmkanker kan door melk te drinken juist afnemen. We moeten nog onderzoeken bij welke hoeveelheid de voordelen voor de gezondheid groter zijn dan de nadelen", zegt Willet.
Hoe het dus precies zit, dat moet nog tot in details worden onderzocht, omdat melk een complex product is waar van alles in zit. Zo zijn er dan ook veel omstreden berichten over melk.
Is melk nou goed, of niet? Volgens Willet is het sowieso duidelijk dat drie tot vier glazen per dag echt te veel is. Zolang de nadelen nog niet exact bekend zijn, is het volgens hem in elk geval beter om er minder van te drinken.
Het voedingscentrum zegt dat het onderzoek van Willet geen definitief bewijs is en dat er nog heel veel moet worden onderzocht. „Het zou onverstandig zijn om geen melk meer te drinken, uit angst op bijvoorbeeld prostaatkanker", aldus een zegsman. Het centrum blijft dan ook 400 tot 600 milliliter zuivel aanbevelen. „Dat is niet alleen melk, maar kan bijvoorbeeld ook karnemelk zijn. Ten slotte is melk, net zoals vrijwel alles, nooit goed als je er te veel van binnen krijgt.

Door Jessie van Kuijck – Spits vrijdag 23 september 2011