Afdrukken
PDF

Goede voeding voor de prostaat

Goede voeding voor de prostaat.

Voeding heeft een hele grote invloed op onze gezondheid. Het is van groot belang om regelmatig fruit en groenten te eten. Koolhydraten beperken en noten en zaden aan je dagelijkse voeding toe te voegen. Voor de prostaat zijn een aantal voedingsmiddelen van belang die over het algemeen gemakkelijk zijn in te passen in je dagelijkse voeding. Hier volgen er een paar.

Tomaten.
Tomaten bevatten veel lycopeen, een krachtige antioxidant. Het lycopeen wordt het beste opgenomen als de tomaat verhit is. Daarnaast in combinatie met een beetje koudgeperste (olijf)olie krijg je een optimale opname van lycopeen. Het maakt niet uit in welke vorm, tomatenpuree, ketchup, tomatensaus, tomatensoep.Tomaten zijn prima om de prostaat in goede conditie te houden. Verschillende onderzoeken wijzen niet alleen op de preventie van prostaatkanker maar zelfs op een verlaging van het PSA gehalte.

Koolsoorten.
Veel groenten eten is een goede manier om de prostaat in optimale conditie te houden. Groenten uit de brassica of kruisbloemige hebben echter de voorkeur. Broccoli, bloemkool, spruitjes en alle andere koolsoorten. Zoals het lycopeen in tomaten zo werken luteïne en zeaxantine uit de koolsoorten als krachtige antioxidant.
Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de werking van luteïne en zeaxantine op de afbraak van carcinogenen (vooral uit milieuvervuiling) die prostaatkanker kunnen veroorzaken.

Noten en zaden.
Meerdere onderzoeken tonen aan dat noten boordevol mineralen zitten. Paranoten bevatten veel selenium. Selenium is een mineraal dat weinig of niet meer in de grond voorkomt. Daarom hebben veel mensen een tekort aan dit mineraal. Selenium is krachtvoer voor de prostaat. We kunnen selenium extra suppleren via een tabletje, maar 3 tot 4 paranoten per dag zorgen ook voor voldoende selenium. Daarnaast zijn ze ook nog eens rijk aan zink.
Pompoenpitten bevatten ook veel waardevolle stoffen voor de prostaat. De kleine pitjes zitten vol met het broodnodige zink. Een eetlepel per dag voldoet al.
Alle noten, amandelen, walnoten, cashewnoten, hazelnoten, pecannoten etc. en zaden zoals lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, zonnebloempitten moeten onderdeel worden van onze dagelijkse voeding.

Vis
Vette vis is rijk aan omega-3-vetzuren. Mogelijk dat deze vetzuren een goede bescherming voor de prostaat vormen omdat ze ontstekingen tegen gaan. Diverse onderzoeken wijzen op een positief effect bij het gebruik van vette vis. De goedkoopste vis is de beste vis, ansjovis, sardines, verse makreel, haring en wilde zalm.

Thee
Groene thee, ihb sencha thee, kan een hele hoop problemen voorkomen. De catechinen uit groene thee hebben een beschermend effect op de prostaat. Uit vele onderzoeken betreffende groene thee komt vooral de preventieve werking naar voren. Zet de groene thee niet te sterk maar laat de thee wel 7 minuten trekken.
Ook wilgenroosjethee (epilobium parviflorus herba) remt de groei van prostaatweefsel en heeft een gunstig effect bij zwelling en ontsteking van de prostaat.

Tot slot, er bestaan heel veel supplementen voor de prostaat. Elke firma heeft er wel een in hun assortiment. De verschillen in samenstelling zijn enorm. Kijk en vergelijk en vraag advies. Mijn voorkeur gaat uit naar een product waar meerdere stoffen in zitten zoals sabal (dwergpalm), pompoenpitten, lycopeen, zink, selenium maar bovenal beta-sitosterol.
Ook vitamine D in een hoge dosering 15 mcg (600 ie) tot 25 mcg (1000 ie) is een prima aanvulling op onze dagelijkse voeding en een van de simpelste en beste preventieve middelen om de prostaat in een goede conditie te houden.

Zie ook de artikelen op deze site;