Dagelijks walnoten eten om borstkankergenen te manipuleren
Dagelijks walnoten eten om borstkankergenen te manipuleren
Walnoten bevatten verschillende ingrediënten, waarvan is aangetoond dat ze elk afzonderlijk de groei van kanker remmen: omega-3 vetzuren, antioxidanten en fytosterolen. In eerder onderzoek werd al aangetoond dat walnoten eten de groei van borstkanker vertraagt. Amerikaanse onderzoekers hebben nu ontdekt dat het dagelijks eten van een bescheiden hoeveelheid walnoten ook het risico om borstkanker te krijgen verlaagt.
Elaine Hardman en haar team van de afdeling Biochemie en Microbiologie van de Marshall University School of Medicine (Huntington, VS) onderzochten het effect van een normaal dieet en een dieet met walnoten over de gehele levensspan van muizen: van bij de moeder voor en tijdens de conceptie en de zwangerschap, tijdens het zogen en uiteindelijk door het zelf te eten. De hoeveelheid walnoten in het dieet kwam overeen met ongeveer 56 gram per dag voor mensen.
De muizen die tijdens hun hele levensloop walnoten kregen, ontwikkelden minder snel borstkanker dan de andere groep, die het normaal dieet kreeg. Het aantal tumoren was aanzienlijk minder bij de walnootgroep en ze waren bovendien kleiner.
Bij een genetische analyse stelden de onderzoekers vast dat het walnootdieet de activiteit veranderde van verschillende genen die betrokken zijn bij het ontstaan van borstkanker, zowel bij muizen als bij mensen.
Vrouwen met een genetisch verhoogd risico op borstkanker kunnen hun ‘borstkankergenen’ manipuleren door dagelijks walnoten te eten. Uiteraard zal het resultaat gunstiger zijn als dat gebeurt in het kader van een gezonde voeding- en leefstijl.
Referentie:
Hardman WE, Ion G, Akinsete JA, Witte TR. Dietary Walnut Suppressed Mammary Gland Tumorigenesis in the C(3)1 TAg Mouse. Nutr Cancer. 2011 Aug-Sep;63(6):960-70. Epub 2011 Jul 20.
Bron Faché Instituut



